‘Hey Google, ik wil een hypotheek’

Wie kon zich 25 jaar geleden voorstellen dat je nu zóveel zou doen met je mobiele telefoon? En wie dacht 10 jaar terug behoefte te hebben aan sneller internet? Dit roept de vraag op: wat staat ons nog méér te wachten op het gebied van slimme technologie en data? Zijn we straks stomverbaasd dat we hypotheekaanvragen in 2024 nog op basis van documenten beoordeelden? In deze blog neem ik je mee in technologische ontwikkelingen die het hypotheekproces hopelijk een stuk leuker en persoonlijker gaan maken.

Brondata combineren met social media?

Voordat we een uitstapje maken naar de toekomst: laten we eerst eens kijken naar wat er nu al is. Dankzij brondata kun je bijvoorbeeld een digitaal profiel van iemand samenstellen, gebaseerd op meerdere objectieve bronnen. Met informatie uit MijnOverheid ontstaat een beeld van iemands huishouden en woonverleden. Data uit MijnUWV en MijnPensioenoverzicht geven inzicht over het (toekomstig) inkomen en waar iemand gewerkt heeft. Combineer dit met banktransactiedata (PSD2) en je krijgt een profiel van waar het geld in een huishouden heen gaat.

Maar wat gebeurt er als je iemands social media en online surfgedrag aan deze data koppelt? Dan verrijk je het profiel van de klant met iemands interesses en zorgen. Zo valt wellicht objectief – en gebaseerd op data – iemands risicoprofiel te bepalen. Online adverteerders weten door deze data (cookies) ervoor te zorgen dat jij productreclames te zien krijgt die passen bij jouw voorkeuren. Kunnen we deze techniek niet naar de hypotheeksector halen, als objectief hulpmiddel bij advies of iemand bijvoorbeeld écht geen risicoverzekering wil? Vanuit privacy en daadwerkelijke toepasbaarheid is dit ongetwijfeld een uitdagende, maar de techniek is er.

Een robot en AI om je werk makkelijker te maken

Een ander bestaand initiatief is HypotheekAssist in Hypact Advisor van Yellowtail. Deze robot rekent 72.000 verschillende hypotheekconstructies door, om tot de meest optimale hypotheekconstructie te komen, passend bij de gewenste maandlast van de klant. Bij een hypotheek zijn er meerdere variabelen, waardoor het voor een adviseur onmogelijk is om alle mogelijke constructies door te rekenen. Volgens Yellowtail valt met deze slimme software over de hele looptijd een bruto rentebesparing van € 20.000 - € 50.000 te realiseren.

Dan is er natuurlijk ook nog artificiële intelligentie (AI). De ontwikkelingen op dit vlak gaan enorm hard.  Zo is het in de IKEA-app mogelijk een kamer te scannen, de huidige meubels virtueel te verwijderen en IKEA-producten te plaatsen voor een realistische weergave van hoe het gaat passen. Als dit met meubels kan, dan kan het ook met een nieuwe keuken of badkamer. Voor zakelijke doeleinden kun je als adviseur nu al AI inzetten om in een handomdraai het gesprek met je klant samen te vatten in begrijpelijke taal. Geldverstrekkers kunnen AI gebruiken om documenten te laten beoordelen (zolang brondata nog niet volledig dekkend is 😉).

Wat als we deze ontwikkelingen combineren?

In de toekomst grijpen deze technologieën steeds meer in elkaar. Communicatie tussen en met (slimme) apparaten wordt steeds belangrijker. De combinatie van al deze technologieën bieden mooie kansen voor de klant en jou als adviseur. Een klant kan bijvoorbeeld vanuit huis geautomatiseerd een verbouwing of verduurzaming regelen. Denk aan iemand die wil verduurzamen met zonnepanelen. Een simpele vraag in een app of aan een slim apparaat volstaat. AI-software berekent vervolgens direct welke constructie het meeste rendement oplevert, rekening houdend met het (verwachte) energieverbruik van de klant.

Heeft de klant vervolgens een financiering nodig? Dan zegt de klant misschien wel tegen zijn smartphone de magische woorden: ‘Hey Google, ik wil een hypotheek.’ En op basis van het digitale klantprofiel wordt in combinatie met slimme software als HypotheekAssist de best mogelijke hypotheekconstructie berekend, rekening houdend met de risicobereidheid van de klant.

Jouw rol als adviseur en binnendienstmedewerker

Over tien jaar is er vast een groep klanten die enkel een volledig digitale route willen. Net zoals in andere sectoren hebben verschillende type klanten allemaal zo hun eigen voorkeur in hoe zij bediend willen worden. Toch zal jouw werk als adviseur of binnendienstmedewerker voor veel klanten belangrijk blijven. Dankzij steeds uitgebreidere en verbeterde initiatieven als brondata en HypotheekAssist, kun jij je nog meer richten op de klant, het advies en de begeleiding. Niet voor niks is execution only tot op heden nog nauwelijks van de grond gekomen. En laten we eerlijk zijn, alleen al de fiscaliteit kan bij sommige dossiers zo complex zijn, waardoor de kennis van ervaren adviseurs onmisbaar is en voorlopig ook blijft.

Mijn oproep aan adviseurs? Omarm nieuwe innovaties, en zie deze niet als een bedreiging. Maak het afsluiten van een hypotheek leuk en persoonlijker door de inzet van technologie, want een nieuwe woning koopt jouw klant tenslotte niet iedere dag.