Klantonderzoek
Sluit je een Vista hypotheek af? Dan vragen we je allerlei gegevens aan te leveren. Die hebben we nodig om te bepalen of de gevraagde lening verantwoord is, maar bijvoorbeeld ook om je te identificeren en de herkomst van eigen geld te begrijpen. Als geldverstrekker zijn we namelijk wettelijk verplicht om onderzoek te doen naar onze klanten. Zo wil de overheid fraude, witwassen en het financieren van terroristische organisaties voorkomen. Hier lees je meer over dit onderzoek.
Om welke wetten gaat het?
Uiteraard vinden we het belangrijk om jou als klant goed te kennen. Maar we zijn ook verplicht om onderzoek te doen naar onze klanten en deze informatie vast te leggen. We volgen hierin de bepalingen in onder meer deze wetten:
- Wet op het financieel toezicht (Wft)
- Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft)
- Sanctiewet 1977
Welke informatie kunnen we opvragen?
Voor het afsluiten van een hypotheek vragen we je om het klantbeeldformulier in te vullen. Daarmee krijgen we onder andere informatie over de herkomst van jouw eigen geld dat je gebruikt om de woning te kopen of gebruikt voor extra aflossingen. Bij de beoordeling van je aanvraag moeten wij namelijk controleren of je dit geld op een legale manier hebt gekregen.
Bij Vista kan je zonder limiet of vergoedingsrente extra aflossen uit eigen middelen. Wanneer je aflost, kan het zijn dat wij hier onderzoek naar doen. We gebruiken hiervoor de bij ons bekende gegevens, of wij vragen je om extra documentatie aan te leveren.
Misschien vraag je je af met welke documenten je de herkomst van het geld kan aantonen. Dit zijn enkele voorbeelden:
Spaargeld of beleggingen
Via jaaroverzichten en/of belastingaangiften bekijken we hoe het bedrag is opgebouwd. Belangrijk is dat we begrijpen hoe je dit bedrag bij elkaar hebt gespaard.
Overwaarde bij verkoop van je woning
Gebruik je overwaarde van een andere woning voor je nieuwe lening, dan willen we graag meer weten over deze overwaarde. Heb je in het verleden extra afgelost, of is je woning inmiddels hypotheekvrij? Dan ontvangen wij graag documenten die de herkomst van dit geld laten zien. Is je woning al verkocht? Dan vragen wij je ook om een afrekennota van de notaris aan te leveren.
Schenking
Dit kan je aantonen met een schenkingsovereenkomst of ander document waaruit de schenking blijkt.
Erfenis
Hierbij vragen we om documenten waaruit blijkt welk bedrag uit erfenis is verkregen, zoals een kopie van de aangifte (of aanslag) erfbelasting of document van de notaris.
Geld uit de verkoop of verhuur van onroerend goed, anders dan de eigen woning
Dit kun je aantonen met documenten waaruit blijkt wanneer en uit welke middelen het onroerend goed verkregen is. Heb je onroerend goed verkocht, dan ontvangen wij graag de afrekennota van de notaris. Gaat het om huuropbrengsten, dan ontvangen wij graag een document waaruit dit blijkt.
Wat verwachten we van jou als klant?
Dankzij het klantonderzoek kunnen we je zo goed mogelijk van dienst zijn. Ook voorkomen we zo fraude en witwassen en dragen we bij aan een veiligere hypotheekmarkt. We vertrouwen op je medewerking en gaan ervan uit dat je ons juist en volledig informeert. Je financieel adviseur kan je eventueel helpen met het verzamelen van de benodigde documenten.
Wat kun je van ons verwachten?
Vista gaat bij klantonderzoek zorgvuldig om met jouw gegevens. Je kunt erop vertrouwen dat wij jouw gegevens veilig bewaren en dat wij niet meer persoonsgegevens verwerken dan nodig is. Bovendien zijn we graag duidelijk over welke persoonsgegevens wij verwerken, hoe wij dat doen en waarom wij dat doen. In ons Privacy Statement vind je meer informatie over hoe wij jouw privacy beschermen.
We begrijpen dat klantonderzoek soms een lastig onderwerp kan zijn. Mocht je er even niet uitkomen, dan staan we graag voor je klaar om je te helpen.
Als we informatie van jou nodig hebben
Als we in verband met klantonderzoek informatie van jou nodig hebben, nemen we tijdens de hypotheekaanvraag contact op met jouw adviseur. Hebben we vragen nadat de hypotheek is verstrekt (bijvoorbeeld na een extra aflossing), dan benaderen wij je telefonisch, per e-mail en/of per post.
Heb je vragen?
Als je vragen hebt over het klantonderzoek, kan je een e-mail sturen aan compliance@vista-hypotheken.nl.
Als je liever persoonlijk contact wil over dit onderwerp, kan je dat aangeven in de mail. Een van onze medewerkers neemt dan telefonisch contact met je op.